Trabzon Ticaret ve Sanayi Odası’nın (TTSO) otomotiv, nakliye, yedek parça, otomotiv servis ve tersanecilerin bulunduğu 14. Meslek Komitesi’nden Meclis Üyesi Temel Kofoğlu, meslek grubundaki sektörlerin talepleri ve çözüm önerilerini dile getirdi.
“SARP’TA ŞOFÖRLER İÇİN SOSYAL ALAN OLUŞTURULMALIDIR”
TTSO Meclis Üyesi Temel Kofoğlu, meslek komiteleri istişare toplantılarını düzenleyen yönetim kuruluna teşekkür ederek, “14. Meslek Komitesi’nde otomotivciler, yedek parçacılar, servis hizmetleri yapanlar, kooperatifçiler, nakliyeciler, gemi sanayiinde bulunan Sürmene’deki ağır sanayici arkadaşlarımız bulunuyor. Nakliyecilerin Sarp Sınır Kapısı ile ilgili talepleri var. Taleplerden biri Sarp Sınır Kapısında yaşanan yoğunluk nedeniyle tır şoförlerinin ihtiyaçlarının karşılanamaması. Çözüm önerisi olarak Sarp Sınır Kapısı’nda yapılacak olan genişleme çalışmaları kapsamında şoförlere yönelik sosyal alanların oluşturulması talep edilmektedir. İkinci sorun ise Artvin Valiliği’nin cuma, cumartesi ve pazar günleri 08 plakalı araçlara 350 lira fazla ödeme yapmak koşuluyla öncelik tanımasıdır. Sınır kapılarında standart araç ve öncelikli araç olmak üzere iki türlü geçiş uygulanmaktadır. Öncelikli araç işlemi, bozulabilecek ürün taşıyan ve tehlikeli patlayıcı ürün taşıyan araçlara uygulanmaktadır. Artvin Valiliği normal geçiş ücreti olan 650 liraya 350 lira daha ek ücret alarak 08 plakalı araçları hangi yükü taşırsa taşısın öncelikle araç statüsüne almaktadır. Bu uygulamanın ilimiz nakliyeciler için de yapılması talep edilmektedir” dedi.
“SARP VE AKTAŞ KAPILARINDA DA ÖTV’SİZ YAKIT UYGULAMASI İSTENİYOR”
TTSO Meclis Üyesi Temel Kofoğlu, araçların Kapıkule’den çıkarken ÖTV’siz yakıt alabildiğini ifade ederek sözlerini şöyle sürdürdü:
“Vergisiz yakıt uygulaması Sarp ve Aktaş Sınır Kapıları için de talep edilmektedir. Özellikle sınır kapıları sonrası yakıtın pahalı olduğu ülkelere sınır kapılarında ÖTV’siz yakıt imkânı çok önem arz etmektedir. Sarp ve Aktaş sınır kapılarında bu imkân bulunmamaktadır. Sarp Sınır Kapısında yapılacak genişleme çalışmaları kapsamında ÖTV’siz yakıt sağlanabilecek alt yapı oluşturulabilir. Aktaş Sınır Kapısı için ise hali hazırda bu altyapının kurulabileceği ve ÖTV’siz yakıt imkânı sağlanacak fiziki alanlar mevcuttur. Bir diğer önemli talep ise araçların ülkelere giriş yaptığı kapılarla ilgilidir. Sarp’tan Gürcistan’a giriş yapan Türk plakalı araçlar dönüşlerinde Gürcü makamları tarafından Aktaş ve Türkgözü Sınır Kapılarına yönlendirilmektedir. Özellikle yaz aylarında Gürcistan’da yoğun turist bulunması nedeniyle Türk araçları direkt Türkgözü’ne yönlendirilmektedir. Gürcü plakalı araçlar ise normal seyrinde Sarp Sınır Kapısı’ndan Türkiye’ye giriş yapmaktadır. Aktaş ve Türkgözü kapılarını kullanan Gürcü araç oranı yüzde 1-2 seviyesindedir. Bu durum özellikle kış aylarında nakliyecilerimizin zorluk yaşamasına neden olmaktadır. Gürcü araçların da Türk makamları tarafından yönlendirildikleri kapıları kullanması ve bu durumun dengelenmesi için ilgili kurumlar nezdinde girişim yapılması talep edilmektedir.”
OTOMOTİV, SERVİS VE YEDEK PARÇA FİRMALARININ TALEPLERİ
TTSO Meclis Üyesi Temel Kofoğlu, otomotiv, servis ve yedek parça firmalarının talepleriyle ilgili de şu ifadeleri kullandı:
“Yeni otogar ile artan yoğunluk nedeniyle bölgede sanayi alanları olumsuz etkilenmektedir. Ayrıca buradaki sanayi alanlarının günün koşullarına uygun olmadığı, sağlıklı bir üretim yapılması için yeni sanayi alanları kurulması gerekmektedir. Biz de komite toplantımızda şöyle bir karar aldık; Yedek Parça İmalatı ve Servis Hizmetleri Organize Sanayi Sitesi kurulmalıdır. 150 – 200 dükkânlık, TSE belgesi almak için gerekli 650 metrekare şartı ile böyle bir oluşum yapılabilir diye düşünüyoruz. Fosil yakıtlı araçların yerini artık elektrikli araçlar almaya başlamıştır. Elektrikli araçların bakımı tehlikeli statüde olup belgesiz ve eğitimsiz kişilerin yapması yasaktır. Bu konu ile ilgili yeterli altyapı ve insan kaynağı bulunmamaktadır. Bu araçların bakımı için belirli metrekare şartı bulunmakta, bunun için yeni sanayi alanlarına ihtiyaç duyulmaktadır. Ayrıca bu alanda yetişmiş insan kaynağı için de mesleki eğitime önem verilmeli, okullarda bölümler ve mesleki kurslar açılmalıdır. Otomotiv, aksesuar ve yedek parça faaliyeti yürüten firmalarda showroom yer sorunu yaşanmaktadır.”
“TERSANEDEKİ FİRMALARIN YENİ ALANLARI İHTİYACI VAR”
Temel Kofoğlu, meslek komitesinin diğer üyeleri olan tersanecilerin taleplerini anlatırken de şu ifadeleri kullandı:
“Tersanede üretim yapan firmalar yeni alanlara ihtiyaçları olduğunu ilettiler. Mevcut tersane alanı ile Nur Gemicilik arasında kalan boş alanın tahsis edilmesi talep edilmektedir. Söz konusu alanın şu an nasıl değerlendirileceğine ilişkin bir planlama bulunmamaktadır.”
TTSO